LAWATAN MU - PENDIRIAN MALAYSIA
KUALA LUMPUR – Kementerian Pelancongan berkeras dengan pendirian asal untuk terus menganjurkan kedatangan juara Liga Perdana England (EPL), Manchester United (MU) ke sini pada 27 Julai ini selepas mendapat sokongan Kabinet dalam mesyuaratnya, semalam.

Menteri Pelancongan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata, United boleh datang dan bermain di Malaysia seperti yang dijadualkan biarpun dalam masa yang sama, Gabungan Bola Sepak Asia (AFC) bertegas melarang perlawanan dengan Red Devils diadakan sepanjang Piala Asia dari 7 hingga 29 Julai.

Kata Tengku Adnan, MU hanya datang untuk mengadakan satu perlawanan persahabatan dengan Pilihan Malaysia dan membantu kerajaan dalam membangunkan sukan bola sepak di negara ini dan bukannya satu pertandingan yang mampu menyaingi dan menjejaskan Piala Asia.

“Saya tidak mengerti apa maksud Mohamed Hammam (Presiden AFC) dan apa yang difikirkannya. Saya fikir dia patut melihat atau sekurang-kurangnya bertolak ansur kerana perlawanan akhir (Piala Asia) pun tidak dimainkan di Kuala Lumpur tetapi di Jakarta (29 Julai). MU akan bermain 27 Julai, jadi apa masalahnya?

“Kita mahu MU datang kerana kata mereka, Malaysia ibarat rumah kedua mereka. Peminatnya juga ramai di sini dan kita mahu memberikan peluang kepada mereka dan peminat bola sepak lain menyaksikan mereka,” katanya di pejabatnya, semalam.

Menurut Tengku Adnan, kerajaan masih bertegas untuk berbuat demikian kerana ia merupakan salah satu program meraikan ulang tahun kemerdekaan negara ke-50 dan sempena Tahun Melawat Malaysia 2007.

“Saya juga mempromosi Piala Asia apabila berada di luar negara (atas urusan rasmi kerajaan). Kita tidak minta pun duit dia (AFC) tetapi kita dan Tourism Malaysia bergerak ke seluruh dunia sambil mempromosi pertandingan AFC itu malah kita melakukannya semata-mata demi kepentingan bola sepak,” tegasnya.

Ditanya sama ada ketegasan kerajaan ini bakal mendorong AFC menyaman Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) kerana melanggar Perjanjian Penganjuran Persatuan (AOA) Piala Asia, kata Tengku Adnan, “mereka boleh saman kita, biarlah, apa nak buat tetapi kami akan menyokong FAM.”

Tengku Adnan juga menafikan kerajaan membelanjakan sehingga RM10 juta untuk membawa United ke Malaysia sebaliknya berkata, “ini daya usaha sektor swasta. Kami hanya menyokong dan hanya menaja kelab itu ketika musim EPL. Yang ini (datang ke Malaysia), kami tidak keluar wang.”
0 Comments:
Post a Comment
<< Kembali
 


Pautan Putrajaya
Baginda s.a.w. bersabda; Orang yang berusaha membantu para janda dan orang miskin diibaratkan sebagai orang yang berperang di jalan Allah, seperti orang yang bangun sembahyang sepanjang malam dan seperti orang yang berpuasa tanpa berhenti. (H.R. Bukhari & Muslim)
Dilawati Sejak Ogos 2006
    counter
Aktiviti Terkini

15 Jan 07 (Isnin)
Setiap aktiviti akan dipaparkan disini
  


Berita Terdahulu
Arkib
Email Pusat Khidmat
Kalendar
Semak Keahlian UMNO


Semak Daftar Pengundi



Bancian Pemilih


Akhbar Hari Ini
Template Asal Oleh
Free Blogger Templates
Hak Milik
    BLOGGER