USAHA MAJUKAN PELANCONGAN - PERDANA MENTERI

PUTRAJAYA 26 Mei 2007 – Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, kerajaan telah melaksanakan dasar dan strategi tertentu supaya kegiatan pelancongan di negara ini dapat dijayakan dengan sebaik mungkin.

Namun, Perdana Menteri berkata, kejayaan pelaksanaan strategi itu amat bergantung kepada sejauh mana rakyat Malaysia dapat memberikan respons dan menunjukkan kesediaan untuk mengambil bahagian bagi menjayakan acara-acara yang diatur oleh kerajaan.

"Peranan rakyat amat penting untuk memajukan industri pelancongan, lebih-lebih lagi kita mahu rakyat Malaysia menyambutnya sepanjang tahun bukan hanya pada waktu diadakan perayaan yang berkaitan pelancongan.

"Kita mahu sepanjang tahun rakyat dapat menunjukkan budi pekerti tinggi, mesra dengan sesiapa jua yang datang dari luar dan bersedia menolong pelancong," kata Abdullah ketika berucap pada majlis pelancaran Citrawarna Malaysia 2007 di Dataran Putrajaya di sini malam ini.

Hadir sama ialah Menteri Pelancongan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor dan beberapa menteri Kabinet serta Presiden Perbadanan Putrajaya, Tan Sri Samsudin Osman.

Seramai 70,000 orang menyaksikan majlis pelancaran Citrawarna 2007 yang bertemakan ‘Sejuta Warna, Sejuta Senyuman’.

Menurut Perdana Menteri, rakyat Malaysia yang berbilang kaum hidup dalam keadaan aman, selamat, menghormati sesama sendiri walaupun berlainan agama dan keturunan.

“Sungguhpun agama dan keturunan berlainan tapi kita buktikan kita boleh menjaga hubungan kaum yang baik,” katanya.

Pelbagai acara dipersembahkan pada pelancaran Citrawarna malam ini termasuk persembahan tarian Melayu, Cina, India, Orang Asli dan penduduk pribumi Sabah serta Sarawak.

Pertunjukan wayang kulit yang berskala besar turut diadakan sepanjang majlis itu. Kemuncak acara ialah pertunjukan bunga api pelbagai corak selama kira-kira lima minit.

Perdana Menteri berkata, walaupun negara ini kecil tetapi kejayaan yang dicapai adalah amat besar hasil sumbangan generasi dan pimpinan terdahulu yang telah membawa Malaysia hingga ke tahap ini setelah 50 tahun negara merdeka.

Bagi rakyat negara luar, katanya, mereka menganggap kejayaan itu sebagai di luar jangkaan tetapi sebenarnya ia adalah hasil sokongan rakyat pelbagai kaum terhadap negara.

"Kita mendapat kejayaan besar dalam pelbagai bidang. Semuanya adalah hasil usaha gigih rakyat yang bersedia menyahut seruan kerajaan dan melaksanakan dasar-dasar yang ditentukan oleh kerajaan," katanya.

Dasar-dasar itu, ujar beliau, diperkenalkan demi masa depan negara dan keselesaan rakyat kerana jika negara terus aman, selamat dan membangun, Malaysia akan tetap menjadi tarikan pelancong.

"Industri pelancongan menunjukkan potensi besar. Pada 2005, jumlah pendapatan daripada industri berkenaan ialah RM31 bilion sementara pada tahun lepas, hasil pendapatan ialah RM36.2 bilion. Ini adalah kejayaan daripada dasar penggalakan pelancongan," katanya.
Oleh: HABIBAH OMAR dan HASHNAN ABDULLAH
0 Comments:
Post a Comment
<< Kembali
 


Pautan Putrajaya
Baginda s.a.w. bersabda; Orang yang berusaha membantu para janda dan orang miskin diibaratkan sebagai orang yang berperang di jalan Allah, seperti orang yang bangun sembahyang sepanjang malam dan seperti orang yang berpuasa tanpa berhenti. (H.R. Bukhari & Muslim)
Dilawati Sejak Ogos 2006
    counter
Aktiviti Terkini

15 Jan 07 (Isnin)
Setiap aktiviti akan dipaparkan disini
  


Berita Terdahulu
Arkib
Email Pusat Khidmat
Kalendar
Semak Keahlian UMNO


Semak Daftar Pengundi



Bancian Pemilih


Akhbar Hari Ini
Template Asal Oleh
Free Blogger Templates
Hak Milik
    BLOGGER